Salimah Rekreációs Mozgástúdió
Tánc közben az lehetsz, ami csak lenni akarsz abban a pillanatban! 
MENÜ

Az orientális tánc,

egy gyűjtőfogalom, amely rengeteg táncstílust takar. Keleten térségenként más és más stílust táncolnak az emberek.

Közel-keleti táncok: Irán, Irak, Szudán, Jordánia, Marokkó, Libanon és az összes arab országok elnevezéseként használják.

Az arabok az orientális táncot Raks Sharki-nak  (a kelet táncának), az angolok  belly dance, mi magyarok pedig hastáncként nevezzük. Bár a hastánc kifejezés nem igazán helytálló, hiszen nem csak a hasat hullámoztatják, hanem a test minden porcikáját.

Az évszázadok, különösen az utolsó évtizedek alatt, újabb és újabb elemekkel gazdagították ezt a mozgásformát. Alapjaiban ma már a balett számos mozdulatsora beépült, vagyis megtalálható. Sőt, különböző hastáncfúzió éli divatját jelenleg, amiben más népek táncait kombinálják össze az arab zenében és táncban.  

Térségenként, egyedi saját stílusú ruhákban táncolnak, ahol megkülönböztethetőek a mozdulat elemei is.

Táncstílusok...

Beledi: A beledi jelentése: „haza". Hétköznapi emberek, az érzelmeik kifejezéseként és hazájuk szeretetének kinyilvánítása végett, a saját életvitelük történeteit fejezik ki a zenéikben és táncaikban.

Hagallah: A Beduin-ok tánca Nyugat-Egyiptomban. Ünnepnapokon, betakarítások és esküvők alkalmával táncolják. Többek között a nők erejét és szépségét emeli ki. A hagallah látványos és szórakoztató. Sok benne a rázás, amely testileg jó kondíciót és tudást takar.

Khaliigi: Szaúd-Arábiai hajtánc. Az arab öböl államok folklór tánca. A nyilvánosság elől elzárt, nehéz arany ékszereket viselő női táncos, bő és dúsan díszített ruhában csak a haja látható.

Ghawazee vagy Gypsy:Egyiptomi roma, vagy más néven cigánytánc. Ezt a táncot Közel-Keleten és Európában láthatjuk főként. Hagyományos bő szoknyában és erőteljes mintázatú ruhákban. A táncot főként közösen adják elő. 

Melaya leff: Alexandriai folklór tánc. Eszköze a melaya, hatalmas nehéz fekete kendő, egy szerény ruhadarab és tetőtől talpig eltakarta az alexandriai lányokat, amikor valamilyen okból elhagyták a házat. Arcukat arc-fátyollal (burroh) takarták le. A nehéz kendő alatt ma már szűk testhez álló rövid ruha van. A kendővel játékosan táncolnak és flörtölnek, hol ki és hol becsomagolják magukat a lányok. Köztudott, hogy Alexandria egy kikötő város, ahol a lányok, a halászlegények figyelmét szeretnék felkelteni, a közös szabadságjogok elnyeréséért. Mind eközben emberek ülnek az utcán a kávézókban. Végül a férfiak és a nők együtt táncolnak. A férfiak ruházata a tipikus halász ruha, fekete nadrág, pulóver, színes mellény és fehér halász kalap.

Núbiai tánc: Ősidők óta Núbiának nevezik Egyiptom déli és Szudán északi részét. Ez a tánc sok afrikai elemet kever arab ritmusokkal. Vidám tánc.

Dabke: Vagyis beduin tánc. Ez egy Közel-Keleti néptánc, általában férfiak táncolják, de időnként, családi ünnepek alkalmával nők is beállnak a férfi táncosok közé. Félkör, vagy zártkörű alakzatban táncolják. Félkör alakzatnál van a sor elején egy vezető, aki saját improvizációjával vezeti a táncosokat. Ritmikusan egyszerre táncolnak, időnként egy- egy figurát beépítve. Egymás vállát átfogva kapaszkodnak egymásba. Majd időközönként a vezető hátramegy, így átadva helyét a sorban lévő következő táncosnak.

Saidi: Ez a tánc felső Egyiptomból, El Saaid területéről származik. Innen ered az elnevezése, amelyet ma saidi-nek nevezünk és bottal táncolják. A Saidi-nek két válfaja létezik. Az egyik, a Tahtib nevezetű, amit férfiak táncolnak és harcjeleneteket ábrázolnak táncukban, egyenes végű bottal.  A másik a Raks el Assaya, amit nők táncolnak és könnyebb, játékosabb formájú, botjuk lehet egyenes végű, vagy kampós végű. A saidiritmusa 4/4-es, alapja a dum-tek-dum-dum-tek,Hangszere a tabla, mizmar, rababa, és a dumbek. Ruha viseletük még ma is hagyományos, a férfiak kereknyakú és széles ujjú hosszú ingben és fejükre tekert sálban, hosszú nadrágban bottal táncolják. A nők úgynevezett hosszú beledi ruhában táncolják, csípőjükön kendővel és bottal, hajukat kendővel letakarják.

Libanoni stílus:  Modern változata az arab orientális táncnak. Erőteljes hatást gyakorolt rá az egyiptomi stílus. A különbséget a libanoni és az egyiptomi között, csak az előadásmódban figyelhetjük meg. A lenyügöző látvány a kellékekben vidám és színes, a tánc eleme a „show-revű" megjelenésével  emelkedik ki, Raks Sharki tánc elemekkel keverve. Közkedvelt mai táncosaik, Amani és Szamara.

Török hastánc: A Magyar nép emlékezetében és persze a történelmében is ott szerepeltek a Törökök és talán ez által is fogadják még ma is oly sokan nem éppen kedvező tapasztalattal a hastáncot. Köztudott, hogy Buda ostromakor számos fiatal nőt ejtettek fogságba és hurcoltak háremekbe a Törökök. Viszont a hastáncról így a 21. században illik tudni, hogy a tánc a nő lelkének tánca és nem holmi kényszer hatására, vagy egyéb gondolatok miatt!!                   

                                                    Fúziós táncok:

Különböző népek táncainak eleme beépítve az arab orientális táncokba.

Törzsi tánc: A hastánc törzsi változata, amelyet Amerikában fejlesztettek ki. Angol nevén Tribal Belly Dance.  Jamila Salimpourt és Carolena Nericciot tanításából, az 1960-as évek végén jött létre. Népies elemekkel vegyítve az amerikai fantázia világot jeleníti meg. A mozgásokat a keleti folklór táncokból merítették. A törzsi kosztümök természetes anyagokból készülnek, rojtos kendőket, antik vagy kagyló ékszereket használnak. A tánc mindig közösen zajlik. Ha mégis van egy fő táncos, akkor a többiek követik Őt. A tánc alapjai, Jamila Salimpourt és Carolena Nericciot tanításából jött létre. A törzsi tánc megalkotója  Jamila lánya, Suhalia Salimpour  a Bal-Amat táncegyüttesével  viszi tovább édesanyja tanításait.

Bollywood története:

A Bollywood kifejezés a Bombay (Mumbai régi neve) és Hollywood összevonásából keletkezett - ez utóbbi az amerikai filmipar központja, maga Bollywood nem létező hely.

 A tánc az egyik legforróbb tánc. Ez az alapja minden nagy indiai Bollywood filmnek. A tánc, a fúziós a hagyományos és a klasszikus indiai táncokat valamint a jazz, hip-hop és modern tánc alkotja. Időzítés és a ritmus, energia, éles irányított kifejező mozgások fontos eleme a Bollywood táncnak!

1896 július 7.-e egy mérföldkő az indiai filmiparban, ez volt az első alkalom, hogy filmet sugároztak. A hindi, vagyis a bollywood egy filmipar neve Indiában, amely először 1913-ban indult útjára. Nagyon sok kreatív filmes szakember járult hozzá ahhoz, hogy elismertté válhasson a saját hazájában.1931-ben volt az első hangosfilm. Majd az 1940-es években a háború körül, megunták a zord valóságot, a szenvedést és a sok fájdalmat és végre kitalálták, hogyan lehetne a népet megörvendeztetni. Egyre több szórakoztató filmet készítettek. Ezek többnyire ének és táncos filmek voltak. A korai nyolcvanas évek közepétől igazi romantikus filmekre vágytak. Szerte a világon, igazából az 1990-es évek hozták el a világhírnevet.

Az indiai tánc körülbelül Kr.e. 2. századi barlangi festményeken és különböző tárgyakon található információkon alapul. A puritán életet élő templomi táncosok, szent táncokat adtak elő az Isteneknek, nehéz díszített ruhában és fejfedőben. A tiszta és egyszerű táncban a táncos, egész testét használja a kommunikációra, a közönségével szemben.


forrás: http://tancmufaj-tancstilus.hupont.hu/22/keleti-tancok

Asztali nézet